Parallelparkering

Parallelparkering – enkelt og nemt

Parallelparkering er meget nemmere end de fleste tror. Så hvorfor ikke bare få det lært.

Denne metode vil altid virke og med lidt øvelse vil du kunne parallelparkere alle biler uanset størrelse på alle steder hvor der er plads nok.
Hvis du en dag kører i en bil der er større eller mindre end den du plejer at køre i, er det meget nemt at tilpasse denne teknik til den nye bil. Se afsnittet om vinkler nederst på siden.

Til køreprøven kalder de prøvesagkyndige også parallelparkering for “Baglæns parkering til vejkant“. Når du laver parallelparkering til køreprøven, må der være max. 30 centimeters afstand mellem bilens dæk og kantstenen (som indlært på manøvrebanen).


 

Sådan laver du en perfekt parallelparkering

Den røde bil er parkeret – Den blå bil er dig.

 
Parallelparkering: Forberedelse
Forberedelse

Kør op på siden af bilen med ca. 1 meter i sideafstand.
Husk at tjekke bakspejlet og tilpasse din bremsning til dem som kører bag dig og blinke til højre i god tid så de bagvedkørende forstår at du vil parallelparkere.
Vip evt. det højre sidespejl ned, så du kan se kantstenen.
Sæt i bakgear.
Når der er frit forude, bagude og til begge sider, begynder du at bakke langsomt.

 
Parallelparkering: Det første drej, bagenderne.
1. drej – Bagenderne

Drej rattet helt i bund til højre når de to bilers bagender er ud for hinanden.
Se straks fremad og i venstre sidespejl for at sikre at der stadig er frit. Kommer der nogen så stop. Bilens forende svinger ud på vejen og du risikerer at ramme både cyklister og biler. Ansvaret er dit.
Glem den røde bil. Den kan du ikke ramme på dette tidspunkt.

 
2. drej – Vinklen

Bliv ved med at se ud af forruden.
Drej rattet til ligeud stilling, når bilen har fået en passende vinkel i forhold til kantstenen (som en halvåben dør eller ca. 35-45
grader). Det ser du bedst gennem forruden.
Lav den samme vinkel hver gang, så bliver det nemmere.

 
Parallelparkering: Det tredje drej, kantstenen.
3. drej – Kantstenen

Se i det højre sidespejl.
Nu skal du være præcis. Pas på farten, så du får tid til at dreje rattet på det helt rigtige tidspunkt.
Når højre baghjul er tæt på kantstenen (20-30 cm.), drejer du rattet helt i bund til venstre.

 
Parallelparkering: Afslutning.
Afslutning

Stop når bilen holder parallelt med kantstenen.
Det kan du se på bilen foran (den røde bil) eller i det højre sidespejl (bilen er parallel med fortovet).
Undlad at rette forhjulene op igen. Når du bliver rigtig god, kan din parallelparkering være meget tæt på bilen foran og på et tidspunkt skal du jo ud igen. Det vil være samme vej ud igen.

 

En Kort huskeregel

Der er kun 3 drej: Højre – Ligeud – Venstre
Drej ved: Bilernes bagender – Din vinkel – Kantstenen.

Vinklen – Det kreative punkt

Mindre vinkel

Vinklen der er omtalt i 2. drej, kan med fordel gøres mindre hvis:
– bilen du kører i er længere end den bil du plejer at køre i.
– sideafstanden mellem bilerne fra begyndelsen af er mindre end en meter.
Når du vælger en mindre vinkel til din parallelparkering, vil du få længere ind til kantstenen men på den måde kan du sikre dig at bilens forende kommer fri af den parkerede bil. Med en mindre vinkel, skal du lave det 3. drej senere end du plejer. Dvs. du skal tætere på kantstenen før du drejer. PRØV DET!

Større vinkel

Vinklen der er omtalt i 2. drej, kan med fordel gøres større hvis:
– bilen du kører i er kortere end den bil du plejer at køre i.
– sideafstanden imellem bilerne fra begyndelsen af er størrer end en meter.
Hvis du vælger en større vinkel til din parallelparkering end du plejer, vil du få kortere til kantstenen. Derfor skal du lave 3. drej tidligere end du plejer. Dvs. du skal være længere væk fra kantstenen når du laver 3. drej. PRØV DET! Men husk at sikre dig at din bils forende ikke rammer den parkerede bil.